Waarmee kunnen wij u helpen?


Stralen

Meer informatie over stralen

Er zijn veel verschillende vormen van stralen. Wij zijn gespecialiseerd in het stralen van RVS, metalen, aluminium, hout.


Glasparelstralen
Glasparelstralen is de perfecte toepassing voor het stralen van RVS, brons, aluminium en hout. Door te stralen met glasparel krijg je een lage ruwheid / RA-waarde. Zo is glasparelstralen bij uitstek zeer geschikt voor het stralen van eikenhouten meubelen en tuinmeubelen.


Speedblast
Speedblast heeft enkele eigenschappen waardoor het een zeer geschikt straalmiddel is om in straalcabines, straalkasten en vochtstraalsystemen te gebruiken met als resultaat een perfecte straalsnelheid. De specifieke eigenschappen zijn onder andere de hardheid, het hoog soortgelijke gewicht en de taaiheid van speedblast. Daarnaast is het een zuiver natuurproduct dat bestaat uit een groep mineralen waarvan Almandite het hoofdbestanddeel is. Speedblast, of garnet, is ijzervrij en bevat geen silica. Het verwijdert zonder problemen roest, walshuiden en oude verf en is zeer geschikt voor het aanstralen van verzinkte materialen. Ook voor een optimale gevel- en betonsanering is speedblast het juiste mineraal!



Straalcabines
Onze straalcabine heeft een afmeting van 8 x 4,5 x 2,7 meter. Hier kunnen wij diverse objecten van groot tot klein, één of meerdere objecten in behandelen. Verder hebben we ook diverse kleinere straalcabines voor het kleinere werk en voor alle doeleinden.



Meubels stralen
Maak uw oude meubels geheel nieuw. Door hout heel fijn te stralen krijgt u een prachtig resultaat! Wilt u niet uw huidige meubels kwijt of vervangen door nieuw, maar wilt u eens veranderen van interieur en kleur dan bied stralen de kans om uw meubel opnieuw te laten schitteren! De houten meubelen worden met een fijn straalmiddel aangestraald, zodat het word ontdaan van de huidige kleur en weer klaar is om te bewerken met een nieuwe kleur, lak ,was, olie of beits maar net wat u in gedachten heeft.

Meubels stralen voorbeeld Teakhouten (tuin) meubelen worden ook bij ons gestraald met een zeer fijn straalmiddel waarmee wij onder andere de groene aanslag en verkleuringen verwijderen zonder dat wij het hout hiermee teveel aantasten.



Waar kunt u aan denken bij het stralen van hout :

  • Stralen houten meubels
  • Stralen houten trappen
  • Stralen houten keukens
  • Stralen houten balken
  • Stralen houten vloeren
  • Stralen houten stoelen
  • Stralen houten kasten
  • Stralen houten tafels
  • Stralen houten banken

Kortom er zijn vele mogelijkheden bij BG Coating om uw meubelen weer op te frissen of te voorzien van een gehele nieuwe look.



Opvragen prijsopgave

Vraag vrijblijvend een prijsopgave voor het te bewerken object door een E-mail te sturen of even te bellen naar : 06-37305230 of 06-37169536


Schooperen

Meer informatie over schooperen

Wat is schooperen?
Schooperen is een techniek die wordt gebruikt in de metaalbewerking. Doormiddel van schooperen wordt metaal bestand beter tegen roest. Schooperen wordt ook wel vuurverzinken of vlamverzinken genoemd. De naam schooperen is afgeleid van de Zwitserse uitvinder M. U. Schoop. Men spreekt schooperen uit als “schoeperen”. Schooperen werd aan het begin van de 20ste eeuw ingevoerd en is een preventieve metaalbewerkingstechniek waarmee corrosie of oxidatie van een metalen oppervlak wordt tegen gegaan door een dun laagje van een ander soort metaal er op aan te brengen.


Hoe wordt schooperen gedaan?
Schooperen wordt gedaan met een vlam en een corrosievast metaal zoals aluminium en zink. Aluminium en zink oxideren weliswaar maar deze oxidatie is veel minder destructief dan de roestvorming die plaatsvindt op ferro legeringen zoals staal. In plaats daarvan is de oxide van aluminium en zink juist extra hard en beschermd het daardoor het onderliggende metaal nog beter. Daarom worden aluminium en zinklaagjes aangebracht over ferro-producten.

Doormiddel van een vlam wordt het toevoegmateriaal (zink of aluminium) gesmolten. Dit toevoegmateriaal wordt meestal in de vorm van een draad in de vlam gebracht. De hitte van de vlam zorgt er voor dat het toevoegmateriaal op het smeltpunt wordt gebracht. Het gesmolten materiaal wordt vervolgens neergeslagen op de oppervlakte van het materiaal dat beschermd moet worden. Het gesmolten zink of aluminium hecht zich als kleine spetters op het oppervlak. Naar mate het proces vordert wordt het gehele oppervlak bedekt met kleine druppeltjes zodat er een dichte ontstaat. De oxide die gevormd wordt op aluminium en zink zorgt voor een extra dichte laag waardoor het onderliggende materiaal nog beter is beschermd tegen corrosie.


Belangrijke aandachtspunten
Men kan alleen schooperen als bewerkingsproces toepassen op onvervuild schoon metaal. Daarom wordt metaal dat men wil schooperen eerst gestraald zodat er geen corrosie, verfresten of andere vervuiling meer aanwezig zijn. Verder kan men na het schooperen het product niet meer lassen op de delen waar deze laag is aangebracht. Daarom moet men geen materialen gaan schooperen die nog gelast moeten worden.


Wat zijn de voordelen van schooperen?
Enkele belangrijke voordelen van schooperen zijn;
• Trekt niet krom tijdens het proces.
• Goede ondergrond voor coating.
• Ziet er glad uit, geen druipers.
• Zeer goede hechting op gestraald oppervlak.
• Een lange levensduur.



Waarom kiezen voor schooperen?
Schooperen zorgt voor een goede hechting. Het is belangrijk om te kiezen voor schooperen omdat het duurzaam, betrouwbaar en milieuvriendelijk is.


Duurzaam

De hechting van de zinklaag op het gestraalde oppervlak is zeer goed en zorgt voor een lange levensduur van het staal. Wanneer er toch een beschadiging optreedt, ontstaat er een chemische reactie: de zogenaamde kathodische bescherming waardoor het product niet gaat roesten.


Betrouwbaar
Het schooperen vindt plaats conform NEN-EN-ISO-2063. Deze norm is van toepassing op metaallagen van zink, aluminium en legeringen van zink en aluminium, aangebracht door middel van thermisch spuiten, voor de bescherming van ijzer en staal tegen corrosie.


Milieuvriendelijk
Als een verzinkt product beschadigd is, kan het door middel van schooperen worden gerepareerd waardoor het product niet vervangen hoeft te worden. Na het schooperen wordt het overgecoat waardoor de levensduur van het product aanzienlijk wordt verlengd.


Poedercoaten

Meer informatie over Poedercoaten

Poedercoaten
BG Coating kan diverse objecten poedercoaten, van kleine spullen tot hekwerken en alle denkbare voorwerpen. Poedercoaten is milieuvriendelijk en bevat geen chemische oplosmiddelen, waardoor het niet belastend is voor het milieu!


Wat is poedercoaten
Poedercoaten, ook wel poederlakken genoemd, is een elektrostatisch verfproces. Het belangrijkste verschil tussen conventionele vloeibare verf en poedercoating is dat de poedercoating geen oplosmiddel nodig heeft om het bindmiddel en de vulstof in een vloeibare suspensie te houden. Met perslucht wordt negatief geladen poeder op een positief geladen werkstuk gespoten. Door het elektrostatisch principe blijft het poeder tijdelijk aan het bespoten object plakken, waarna het in een oven wordt verhit. Zo krijgt de coating de kans om uit te vloeien, waarna het uithardt. Het poeder kan een thermoplastisch of een thermohardende polymeer zijn. Het wordt meestal gebruikt om een afwerking te creëren die harder is dan gewone verf. Poedercoating wordt vooral gebruikt voor het coaten van metalen. Voor bijvoorbeeld huishoudelijke apparaten en auto-onderdelen.


Soorten poedercoatings
Er zijn twee hoofdcategorieën poedercoatings: thermoharders en thermoplasten. Thermoharders bevatten een vernettingsmiddel, of cross-linker. Wanneer het poedermengsel wordt gebakken, dan reageren de verschillende poedercomponenten met elkaar tot een polymeer. Thermoplasten ondergaan geen extra reacties tijdens het bakproces. Ze smelten en vloeien uit en vormen zo de uiteindelijke coating.

De meest gebruikte polymeren zijn polyester, polyurethaan, polyester-epoxy (bekend als hybride), direct epoxy (fusion bonded epoxy) en acryl.


Voor- en nadelen van poedercoaten
Er zijn verschillende voordelen van poedercoaten ten opzichte van conventionele vloeibare coatings:

• Poedercoatings stoten nul of bijna nul vluchtige organische stoffen uit.

• Poedercoatings kunnen veel dikkere coatings produceren dan conventionele vloeibare coatings zonder te lopen of te verzakken.

• Poedercoatingresten kunnen worden hergebruikt. Het is dus mogelijk om bijna voor 100% gebruik te maken van het poeder.

• Poedercoatingproductielijnen produceren minder gevaarlijk afval dan conventionele vloeibare coatings.

• Materiaal- en exploitatiekosten van een poedercoatinglijn zijn over het algemeen lager dan voor conventionele vloeibare coatinglijnen.

• Voorwerpen voorzien van een poedercoating hebben over het algemeen minder verschillen tussen de horizontaal en verticaal gecoate oppervlakken dan met vloeistof gelakte voorwerpen.

• Een breed scala aan speciale effecten is eenvoudig te realiseren, die onmogelijk zou zijn te bereiken met andere coatingprocessen.

 

Terwijl poedercoaten veel voordelen heeft ten opzichte van andere coatingprocessen, zijn er enkele nadelen aan de technologie. Hoewel het relatief eenvoudig is om dikke coatings met een gladde, textuurvrije oppervlak aan te brengen, is het niet zo gemakkelijk wanneer je een gladde en dunne coating wilt. Hoe meer de laagdikte wordt verminderd, des te meer krijgt de coating een hobbelige structuur. Als de schil van een sinaasappel. Dit komt door de deeltjesgrootte en de glastemperatuur van het poeder.

Voor optimale behandeling en toepasbaarheid hebben de meeste poedercoatings een deeltjesgrootte tussen de 30 tot 50 micrometer (μm) en een glastemperatuur van 200°C. Voor dergelijke poedercoatings is een laag van meer dan 50 μm nodig voor een mooie gladde laag. Afhankelijk van het eindproduct wordt bepaald welke laagdikte acceptabel is. Veel fabrikanten geven de voorkeur aan een zekere mate van ruwheid, aangezien dit helpt de gebreken van het metaal te verbergen. Ook is de coating zo minder gevoelig voor vingerafdrukken.

Er zijn zeer gespecialiseerde processen waarbij poedercoatings van minder dan 30 μm, of met een glastemperatuur beneden de 40°C worden gebruikt om gladde dunne, films te produceren. Een variatie van droge poedercoating, het poeder slurry proces, combineert de voordelen van poedercoatings en vloeistofcoatings door zeer fijne poeders van 1-5 μm deeltjesgrootte te verdelen in water. Hiermee kunnen coatings met een lage laagdikte worden geproduceerd.


Productie van het poeder
De polymeerkorrels worden gemengd met een verharder, pigmenten en andere poeders in een menger. Dit mengsel wordt verhit in een extruder. Het geëxtrudeerde mengsel wordt vlak gewalst, gekoeld en dan gebroken in kleine chips. Deze worden vervolgens gemalen en gezeefd tot een fijn poeder.


Het poedercoatingsproces
Het poedercoatingproces bestaat uit drie stappen. Voorbereiding of voorbehandeling van het te coaten werkstuk, het aanbrengen van de poedercoating en het uitharden


Voorbereiding
De verwijdering van olie, zand, vetten, metaaloxiden en lasslakken is essentieel ter voorbereiding op het poedercoatingproces. Het kan worden gedaan door diverse chemische en mechanische methoden.

Bij een chemische voorbehandeling worden fosfaten of chromaten gebruikt. Het werktstuk wordt ondergedompeld of bespoten. Dit wordt vaak in meerdere stappen gedaan. Deze stappen bestaan uit het verwijderen van vuil, ontvetten, etsen, verschillende spoelingen en het uiteindelijke fosfateren of chromateren van het werkstuk. Deze voorbereiding verbetert de hechting van het poeder op het metaal.

Een andere methode van voorbereiding van het oppervlak is zandstralen of gritstralen. Dit wordt gebruikt om producten gemaakt van hout, kunststof, en glas een textuur te geven, te etsen en te ontvetten.


Het aanbrengen van de poedercoating
De meest gebruikelijke wijze van aanbrengen van poedercoating op metalen voorwerpen is door het poeder te spuiten met een elektrostatisch spuitpistool. Het spuitpistool geeft de poeder een negatieve elektrische lading mee door middel van de zogenaamde ‘corona-oplading’. Het poeder wordt richting het werkstuk, dat geaard is, gespoten. Vervolgens wordt het poeder naar het werkstuk getrokken door de elektrostatische lading.

Het poeder kan ook door middel van wrijvingsspanning worden opgeladen. Dit noemt men een ‘tribo-oplading’. Het poeder wordt positief geladen terwijl het langs de wand van een teflonbuis wrijft in het spuitpistool. Deze geladen poederdeeltjes hechten zich dan aan de geaarde ondergrond


Uitharden
Wanneer een thermohardende poeder wordt blootgesteld aan een verhoogde temperatuur begint het te smelten en vloeit het uit op het werkstuk. Vervolgens onstaat er een chemische reactie waardoor er een polymeer ontstaat met een hoger moleculair gewicht. Dit proces noemt men vernetting, of crosslinking. Het vereist een bepaalde temperatuur gedurende een bepaalde tijd om tot volledige uitharding te komen. Bij de meeste poeders is dit bij 200°C gedurende 10 minuten.


Alle Ral-kleuren zijn mogelijk
De kleurkeuze is enorm. Poedercoating gebeurt op basis van Ral-kleuren. Deze kleuren zijn centraal bepaald en over de hele wereld hetzelfde. Als u dus een Ral-kleur kiest, worden uw producten ook exact zo. Hierin zijn ook nog enkele varianten mogelijk: hoogglans, zijdeglans of mat gecoat. Daarnaast is het mogelijk om hamerslag-, structuur- of metallic effecten toe te passen.


Velgen poedercoaten

Meer informatie over velgen poedercoaten

Velgen poedercoaten
Velgen sieren elke auto, helaas rijden er veel auto’s rond met stoeprandbeschadiging. Gelukkig is hier een oplossing die die BG Coating perfect voor u op kan bieden. Wij bieden een eigen service om de banden van de te poedercoaten velgen te de/monteren en de banden te balanceren. Zo kan de klant dit op één adres doen en hoeft de velg niet speciaal naar een banden bedrijf gebracht te worden. Hier rekenen we een kleine vergoeding voor. Als wij de banden hebben gedemonteerd worden de eventuele beschadigingen bijgewerkt voordat er een nieuwe kleurlaag op word aangebracht dmv natlakken of poedercoaten. Als extra, wat zeker meerwaarde heeft voor de wielen, is voorzien van een blanke laklaag, waardoor u uiteindelijk langer plezier zult hebben van de uitstraling van de wielen.

Er zijn een aantal kleuren mogelijk voor velgen, vraag naar de mogelijkheden door eenvoudig een mail te sturen of telefonisch contact op te nemen. Zodat uiteindelijk de velgen weer als nieuw kunnen worden gemonteerd, en u tevreden weer op weg kunt.


Aanleveren
Producten aanleveren, hoe en wat...

BG Coating kan het hele pakket voor u uitvoeren. U levert de wielen aan inclusief banden en beschadigingen en wij verzorgen de demontage reparatie en montage inclusief balanceren, zodat de wielen uiteindelijk als nieuwe wielen kunnen worden gemonteerd.


Velgen richten

Meer informatie over velgen richten

Velgen richten
Hoe snel is het gebeurd dat u plotseling over een steen rijdt, of over een afgewaaide tak, of over iets anders rijdt wat op de weg ligt. Of dat er in de weg of langs de weg een kuil zit, die u niet meer kon ontwijken. Er zijn tal van oorzaken waardoor een velg een beschadiging kan oplopen. Meestal merkt u dit doordat de band leegloopt of er trillingen/vibraties in de auto/motor of het stuur zitten. Het is noodzakelijk dat de velg zo snel mogelijk wordt gerepareerd en er niet mee door gereden wordt. Door de beschadiging kan uw voertuig in onbalans raken waardoor er gevaarlijke situaties ontstaan . Tevens is er verhoogde bandenslijtage (schuine en geblokte afslijting).

Gelukkig hoeft er geen nieuwe velg gekocht te worden. Deuken kunnen er uit gehaald worden. Dit noemen we richten (rechten of weer rond maken) van de velg. Dit gebeurt met een door ons speciaal aangeschafte machine. Met deze machine kunnen wij alle soorten en maten velgen/wielen richten van verschillende voertuigen.


Kromme of verbogen velg(en) zijn zeer slecht voor iedere auto, en kennen vele nadelen zoals:
• Uw auto heeft een hoge belasting.
• Zeer slecht voor de ophanging van de auto, op korte termijn gaan schokdempers stuk.
• Zeer slecht voor je wiellagers.
• Uw banden slijten onevenredig af.


Kenmerken voor kromme velgen zijn:

• Trillingen in het stuur (voorvelg(en))
• Trillingen in uw stoel (achtervelg(en))
• Uw gehele auto trilt  of  hobbelt bij een bepaalde snelheid.


Hoe weet u of uw velgen krom zijn, controleer zelf:

Krik èèn voor èèn uw wielen omhoog en zet de handrem los of zet uw auto in neutraal, draai nu het wiel snel rond en kijk meestal aan de binnenkant (soms buitenkant) van de velg of de velg rond is, dit is makkelijk zelf te zien als u het rond draait dan moet u de velg rand (hiel) aan de binnenkant volgen als die in één lijn vlak rond loopt is uw velg recht, ziet uw een vervorming tijdens het draaien dan is uw velg verbogen of krom.

Zijn er vragen of opmerking met betrekking tot het richten, dan kunt u ons altijd mailen via het contactformulier op de website bij kopje contact of anders bellen, we zijn u uiteraard graag van dienst.